25%
|
Te lange periode tussen boeterapport en kennisgeving van de boete
Tussen de inzending van het boeterapport en de kennisgeving van de boete zit langer
dan een halfjaar.
|
25%
|
Overtreding artikel 9, maar geen overtreding van artikel 8
Wanneer de dienstverrichter een juiste melding in het meldloket heeft gedaan, maar
wel artikel 9, eerste lid, van de wet heeft overtreden, kan hem niet verweten worden dat hij zich aan elk toezicht onttrekt.
Immers, door het doorgeven van in artikel 8 van de wet genoemde gegevens is het voor de Arbeidsinspectie mogelijk om de dienstverrichter
te lokaliseren en zijn er voldoende aanknopingspunten voor een inspectie.
|
25%
|
Overtreding artikel 9, maar geen overtreding van artikel 8 door een zelfstandige
Wanneer een zelfstandige een juiste melding in het meldloket heeft gedaan, maar wel
artikel 9, tweede lid, van de wet heeft overtreden, dan kan hem niet verweten worden dat hij zich aan elk toezicht
onttrekt. Bovendien vertonen de gegevens die de zelfstandige in het kader van artikel 8, zesde lid, van de wet in het meldloket heeft gemeld, overlap met de gegevens die een zelfstandige op grond
van artikel 9, tweede lid, van de wet beschikbaar dient te hebben op de werkplek.
Indien de zelfstandige die gegevens niet beschikbaar heeft op de werkplek, maar wel
eerder in het meldloket heeft gemeld, is een matiging gerechtvaardigd.
|
25%
|
Overtreding artikel 9f, eerste lid, maar geen overtreding van artikel 9e
Wanneer de dienstverrichter een juiste detacheringsverklaring in IMI heeft gedaan
en deze actueel heeft gehouden, maar wel artikel 9f, eerste lid, van de wet heeft overtreden, kan hem niet verweten worden dat hij zich aan elk toezicht onttrekt.
Immers, door het doorgeven van de in artikel 9e van de wet genoemde gegevens is het voor de Arbeidsinspectie mogelijk om de dienstverrichter
te benaderen via IMI en nadere gegevens over de detachering op te vragen, waaronder
de tachograafgegevens en vrachtbrieven.
|
25%
|
Zelf overtreding beëindigd binnen zes weken (inkeerregeling)
De dienstverrichter of zelfstandige heeft, nadat hij beseft dat sprake is van overtreding
van artikel 8, eerste of zesde lid, of 9e, eerste lid, van de wet, en voor aanvang van een controle van de Nederlandse Arbeidsinspectie, zelf alsnog
binnen zes weken na aanvang van de werkzaamheden een melding gedaan op grond van artikel
8 onderscheidenlijk een detacheringsverklaring ingediend op grond van artikel 9e,
eerste lid. Er is daarnaast geen sprake van andere onregelmatigheden, zoals onderbetaling
van loon of recidive, of een overtreding van artikel 6, 9, of 9f van de wet.
|
50%
|
Overtreding artikel 8, eerste of zesde lid, van de wet: bepaalde gegevens ontbreken
of zijn onjuist in het meldsysteem
De dienstverrichter of zelfstandige heeft bepaalde gegevens niet of onjuist gemeld.
Hierdoor is sprake van een overtreding van artikel 8, eerste onderscheidenlijk zesde lid, van de wet. De elementen die ontbreken of onjuist zijn, zijn echter niet essentieel voor directe
identificatie van de dienstverrichter of zelfstandige, de dienstontvanger, alle gedetacheerde
werknemers, de persoon die verantwoordelijk is voor de uitbetaling van het loon of
de financiële tegenprestatie, de contactpersoon en de lokalisatie van de werkplek,
door een inspecteur.
Deze matigingsgrond is niet van toepassing als de matigingsgrond ‘Overtreding artikel
8, eerste lid, van de wet: andere contactpersoon beschikbaar’ wordt toegepast.
Bij de beoordeling van de gepaste sanctie voor een onjuiste melding, is het uitgangspunt
dat voor niet-verwijtbare onjuistheden geen bestuurlijke boete wordt opgelegd. Zo
zal bij kennelijke verschrijvingen, of andere niet-verwijtbare onjuistheden zonder
significante gevolgen, een boete niet op zijn plaats zijn. Het in het geheel niet
bereikbaar zijn van het meldsysteem in de vijf werkdagen voorafgaand aan de aanvang
van de werkzaamheden kan een dienstverrichter of zelfstandige bijvoorbeeld niet worden
verweten. Hetzelfde geldt ten aanzien van de dienstontvanger, indien het meldsysteem
in de vijf werkdagen na de aanvang van de werkzaamheden niet bereikbaar is en het
afschrift van de melding ook niet op andere wijze tijdig gecontroleerd kan worden.
|
50%
|
Overtreding artikel 9e, eerste of tweede lid, van de wet: bepaalde gegevens ontbreken
of zijn onjuist in de detacheringsverklaring
De dienstverrichter heeft bepaalde gegevens niet of onjuist ingevuld in de detacheringsverklaring,
of bij het actueel houden daarvan. Hierdoor is sprake van een overtreding van artikel 9e, eerste onderscheidenlijk tweede lid, van de wet. De elementen die ontbreken of onjuist zijn, zijn echter niet essentieel voor directe
identificatie van de dienstverrichter of de mogelijkheid om contact met hem op te
nemen via de IMI-module. De elementen zijn ook niet essentieel voor de identificatie
van alle gedetacheerde bestuurders, de vermoedelijke duur van de detachering en de
aard van de verrichte vervoersdienst door een inspecteur.
Bij de beoordeling van de gepaste sanctie voor een onjuiste melding, is het uitgangspunt
dat voor niet-verwijtbare onjuistheden geen bestuurlijke boete wordt opgelegd. Bij
bijvoorbeeld kennelijke verschrijvingen, of andere niet-essentiële onjuistheden, het
melden van een andere contactpersoon of vervoersmanager zal een boete niet op zijn
plaats zijn. Het moet gaan om onjuistheden die de identificatie van de dienstverrichter
en werknemer of de mogelijkheid om contact met hem op te nemen via de IMI-module niet
in de weg staan.
|
50%
|
Overtreding artikel 8, eerste lid, van de wet: andere contactpersoon beschikbaar
Een andere contactpersoon (in de zin van artikel 7 van de wet) fungeert als aanspreekpunt, dan door de dienstverrichter voor aanvang van de werkzaamheden
is gemeld. Er is dus sprake van een onjuiste melding, maar met beperkte materiële
gevolgen. Deze matigingsgrond wordt niet toegepast indien:
– door de dienstverrichter geen contactpersoon is gemeld;
– de andere contactpersoon weliswaar beschikbaar is, maar niet tijdig alle informatie
verstrekt aan de toezichthouder die noodzakelijk is voor het toezicht op deze wet;
– andere elementen, genoemd in artikel 8, eerste lid, van de wet niet of foutief door de dienstverrichter zijn gemeld; of
– de matigingsgrond ‘Overtreding artikel 8, eerste lid, van de wet: Bepaalde gegevens
ontbreken of zijn onjuist in het meldsysteem’ wordt toegepast.
|
50%
|
Overtreding artikel 9d van de wet: andere contactpersoon beschikbaar
Een andere contactpersoon (in de zin van artikel 9d van de wet) fungeert als aanspreekpunt, dan door de dienstverrichter voor aanvang van de werkzaamheden
is gemeld. Er is dus sprake van een onjuiste detacheringsverklaring, maar met beperkte
materiële gevolgen. Deze matigingsgrond wordt niet toegepast indien:
– door de dienstverrichter geen contactpersoon is gemeld;
– de andere contactpersoon weliswaar beschikbaar is, maar niet tijdig alle informatie
verstrekt aan de toezichthouder die noodzakelijk is voor het toezicht op deze wet;
– andere elementen, genoemd in artikel 9e, eerste lid, van de wet niet of foutief door de dienstverrichter zijn gemeld; of
– de matigingsgrond ‘Overtreding artikel 9e, eerste of tweede lid, van de wet: bepaalde
gegevens ontbreken of zijn onjuist in de detacheringsverklaring’ wordt toegepast.
|
50%
|
Overtreding van artikel 8, derde lid, van de wet: enkele onjuistheden
Indien de dienstontvanger enkele, maar niet alle onjuistheden heeft gemeld of indien
er enkele onjuistheden zijn, en deze onjuistheden in beide gevallen niet essentieel
zijn voor de lokalisatie van de werkplek en de identificatie van de dienstverrichter,
dienstontvanger, alle gedetacheerde werknemers, de contactpersoon en de persoon die
verantwoordelijk is voor de uitbetaling van het loon, dan wordt de boete gematigd.
Zie ten aanzien van niet-verwijtbare overtredingen de laatste alinea bij de matigingsgrond
“Overtreding artikel 8, eerste of zesde lid, van de wet: bepaalde gegevens ontbreken of zijn onjuist in het meldsysteem”.
|
50%
|
Bescheiden alsnog tijdig vertaald naar Nederlands
Artikel 9, eerste, tweede of derde lid, van de wet is overtreden doordat de benodigde bescheiden weliswaar beschikbaar zijn, maar niet
in een van de geaccepteerde talen genoemd in artikel 2b van de Regeling arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese
Unie. Indien de dienstverrichter of zelfstandige deze bescheiden binnen twee weken beschikbaar
maakt in een beëdigde Nederlandse vertaling, volgt een matiging van de boete met 50%.
|
50%
|
Gegevens genoemd in artikel 9, eerste of tweede lid, van de wet alsnog aangeleverd
Wanneer er bij een werkplekcontrole geen of niet alle documenten aanwezig zijn die
op grond van artikel 9, eerste of tweede lid, van de wet, ter plaatse beschikbaar dienen te zijn en de dienstverrichter of zelfstandige deze
gegevens alsnog binnen een week aan de inspecteur kan aanleveren, dan volgt een matiging
van de boete wegens overtreding van artikel 9, eerste of tweede lid, van de wet.
|
50%
|
Gegevens genoemd in artikel 9f, tweede lid, van de wet alsnog aangeleverd door de
lidstaat van vestiging van de dienstverrichter
Indien de dienstverrichter de documenten niet uiterlijk acht weken verstuurt via IMI
na een verzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie, kan de Arbeidsinspectie een verzoek
tot wederzijdse bijstand doen aan de bevoegde autoriteiten in de lidstaat van vestiging
van de dienstverrichter. Indien die autoriteiten in de lidstaat van vestiging de documenten
aanleveren binnen 25 werkdagen na het verzoek van de Arbeidsinspectie, volgt een matiging
van de boete wegens overtreding van artikel 9f, tweede lid, van de wet, als ervan uit kan worden gegaan dat de autoriteiten de stukken hebben kunnen verstrekken
doordat de dienstverrichter snel en volledig heeft voldaan aan de verzoeken van die
autoriteiten om de ontbrekende informatie aan te leveren. Er is daarnaast geen sprake
van andere onregelmatigheden, zoals onderbetaling van loon, recidive of overtreding
van artikel 6 van de wet.
|
75%
|
Zelf overtreding meldingsplicht beëindigd (inkeerregeling)
De dienstverrichter of zelfstandige heeft, nadat hij beseft dat sprake is van overtreding
van artikel 8, eerste of zesde lid, van de wet en voor aanvang van een controle van de Nederlandse Arbeidsinspectie, zelf alsnog
binnen twee werkdagen na aanvang van de werkzaamheden een melding gedaan op grond
van artikel 8. Er is daarnaast geen sprake van andere onregelmatigheden, zoals onderbetaling
van loon of recidive, of van een overtreding van artikel 6 of 9 van de wet.
|
75%
|
Zelf overtreding meldingsplicht beëindigd (inkeerregeling wegvervoer)
De dienstverrichter heeft, nadat hij beseft dat sprake is van overtreding van artikel 9e van de wet en voor aanvang van een controle van de Nederlandse Arbeidsinspectie, zelf alsnog
binnen twee werkdagen na de aanvang van de werkzaamheden in Nederland een melding
gedaan in IMI. Er is daarnaast geen sprake van andere onregelmatigheden, zoals onderbetaling
van loon of recidive, of van een overtreding van artikel 6 of 9f, tweede lid, van de wet.
|