Instellingsbesluit programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19

Geraadpleegd op 29-05-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-01-2024 en zichtdatum 14-05-2024.
Geldend van 05-12-2020 t/m heden

Besluit van de Minister van Justitie en Veiligheid van 13 november 2020 (kenmerk 3076157/20/DP&O), houdende instelling van een tijdelijk programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 (‘Instellingsbesluit DGSC-19’) en tevens houdende wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid, het Mandaatbesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Mandaatbesluit hoofden cluster Ministerie van Justitie en Veiligheid

De Minister van Justitie en Veiligheid,

Gelet op het Instellingsbesluit Ministeriële Commissie COVID-19 van 3 juni 2020, alsmede gelet op de artikelen 10:3, 10:9, eerste lid, en 10:12 van de Algemene wet Bestuursrecht en artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst;

Besluit:

Artikel I

Artikel 2

  • 1 Het programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 staat onder leiding van een programmadirecteur-generaal Samenleving en COVID-19 (DgSC-19), en bestaat verder uit programmadirecties en een stafbureau. De programmadirecties zijn:

    • a. de programmadirectie Strategie en Kennis COVID-19 (SKC-19);

    • b. de programmadirectie Evaluatie en Verantwoording (DEV);

  • 2 De programmadirecteur-generaal Samenleving en COVID-19 kan de in het eerste lid genoemde programmadirecties en het stafbureau nader onderverdelen.

  • 3 De programmadirecteur-generaal Samenleving en COVID-19 wordt benoemd door de ministerraad. De programmadirecteur-generaal Samenleving en COVID-19 wijst de directeuren van de in het eerste lid genoemde programmadirecties en het hoofd van het stafbureau aan.

Artikel 3

Het programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 is belast met de navolgende taken en daarmee samenhangende activiteiten:

  • a. Monitoren van (middel)lange termijn trajecten met COVID-19 karakter bij departementen;

  • b. Monitoren ontwikkelingen in de samenleving als gevolg van de crisis, zowel maatschappelijk als sociaaleconomisch van aard (dashboard);

  • c. Verkennen samenleving tijdens en na Corona aan de hand van lange termijn (interdepartementale) beleidsthema’s;

  • d. Zorgen voor handelingsperspectief middellange termijn aanpak COVID-19-crisis;

  • e. Evaluatie en verantwoording (interdepartementale coördinatie en regie met betrekking tot het afhandelen van verzoeken als bedoeld in artikel 3, eerste lid, Wet openbaarheid van bestuur, evaluatie en onderzoek, parlementaire verantwoording en archivering);

Artikel 4

Het programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 voert de taken uit in naam van en onder de verantwoordelijkheid van de minister die, gezien de samenstelling van zijn portefeuille, voor het desbetreffende onderwerp verantwoordelijk is. Tevens wordt verantwoording afgelegd aan de MCC-19.

Artikel V

  • 1. Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19.

  • 2. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 oktober 2020.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Justitie en Veiligheid,

F.B.J. Grapperhaus

Naar boven